loading...

موسسه ثبتی وحقوقی

جواز تاسیس واحد فنی مهندسی مجوزی است که پس از تمامی بررسی های انجام شده از سوی بازرسان ازسوی  وزارت صنایع و معادن صادر می شود؛ یکی از اصلی ترین شرایط اخذ این مجوز این است که متقاضیان باید حداقل 100 امتیاز از جداول واحدهای فنی مهندسی سازمان صنعت و معدن و تجارت را داشته باشند. این مجوز لازمه اخذ پروانه فنی مهندسی است و جهت احداث دفاتر فنی مهندسی، ثبت شرکت مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد. 

این مجوز نیز همانند انواع دیگر جواز تاسیس در دو نوع حقیقی و حقوقی صادر می گردد و برای مدت یکسال دارای اعتبار است. پس از گذشت این زمان در صورت صلاحدید کارشناسان حداکثر در دو نوبت هر بار هم برای مدت یکسال قابل تمدید می‌باشد. 

توجه داشته باشید که برای اخذ جواز تاسیس واحد فنی مهندسی دست کم باید سه پروژه در ارتباط با زمینه تخصصی خودتان که به مرحله اجرا هم رسیده باشد در رزومه خودتان داشته باشید. لازم به ذکر است دارا بودن دفتر  کار مناسب، لوازم اداری و  رایانه ای و دیگر تجهیزات اصلی دفتر فنی مهندسی را پیش از اقدام حتما فراهم نمایید. 

واحد های فنی مهندسی در چه حوزه هایی به فعالیت می‌پردازند؟

این واحدهای عموما در مواردی همچون امکان سنجی، شناسایی و معرفی تکنولوژی های مرتبط با آلودگی های صنعتی، مدیریت سازمانی، توسعه و ارائه خدمات فنی مهندسی، پژوهش های آزمایشگاهی و صنعتی، آموزش و تدوین و پیاده سازی نرم افزارهای تخصصی و... به فعالیت می پردازند. 

mazloomiyan بازدید : 101 سه شنبه 08 بهمن 1398 زمان : 15:38 نظرات

اخذ پروانه بهره برداری از جهاد کشاورزی 

همانطور که در مقالات پیشین به آن اشاره شد، پروانه بهره برداری زمانی اخذ می‌گردد که مراحلی همچون خریداری و تامین زمین و تجهیزات اصلی واحد صنعتی و تامین و راه اندازی ابزارآلات خط تولید و استخدام نیروی انسانی مورد نیاز انجام شده باشد و به صورت آزمایشی تولید محصول انجام شده باشد. پیش از پروانه عموما برای اخذ جواز تاسیس اقدام می‌شود، البته دریافت پروانه بهره برداری می‌تواند بدون جواز تاسیس هم صورت گیرد. 

رونق صنعت کشاورزی در هر کشوری کمک شایانی به کارآفرینی و رونق چرخه اقتصاد و در نهایت بهبود کیفیت زندگی افراد خواهد کرد. بنابراین می بایست از فعالیت‌های کشاورزی و تولیدی در جامعه حمایت کرد و با نظارت درست و اصولی اینگونه فعالیت‌ها را در مسیری درست هدایت نمود. یکی از مجوزاتی که برای انجام صنایع کشاورزی به آن نیاز است، پروانه بهره برداری می باشد. 

پروانه بهره برداری کشاورزی به دو صورت حقیقی و حقوقی قابل صدور است. که هر کدام از این انواع قوانین خاص    خود را دارا هستند. ارگانی که جواز تاسیس را صادر می نماید وزارت جهاد کشاورزی است که برای صنایع کشاورزی در روند صدور پروانه اولویت‌هایی را به صورت سالیانه تنظیم مینماید. 

در صورتی که می‌خواهید در کلانشهرهایی همچون تهران یا کرج اقدام به اخذ پروانه بهره برداری از جهاد کشاورزی نمایید بهتر است با قوانین و مراحل این امر آشنایی کامل داشته باشید. 

mazloomiyan بازدید : 76 شنبه 28 دی 1398 زمان : 12:37 نظرات

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن شما پیش بیاید این است که چه لزومی دارد که جواز تاسیس اخذ شود. در ادامه پاسخ این سوال را باهم بررسی خواهیم کرد.

در مقالات پیشین گفته شده که جواز تاسیس مجوزی است که هم اشخاص حقیقی هم شرکت های حقوقی می توانند آن را دریافت کنند و بواسطه آن در یکی از شهرک های صنعتی مستقر در محدوده مجاز مبادرت به ساخت و تولید محصولاتی بکنند که در همان مجوز درج شده است.

اما جواز تاسیس علاوه بر اینکه موجب قانونی شدن فعالیت های شما خواهد شد مزایای دیگری نیز دارد. یکی از این موارد این است که زمانی که شما بخواهید برند فارسی ثبت کنید باید حتما جواز تاسیس داشته باشید، البته در این مورد جواز تاسیس بیشتر یکی از ملزومات است تا مزیت. با دارا بودن جواز تاسیس شما قادر خواهید بود در نمایشگاه های مختلف به عنوان یک تولید کننده معتبر حضور پیدا کنید. به جهت کمک به تولید کنندگان داخلی و رونق تولید ملی به صاحبان جواز تاسیس تسهیلات ویژه ای تعلق خواهد گرفت. از جمله آنها وام های با سود کم و دوره بازپرداخت طولانی می باشد که زمانی حدودا دوساله به عنوان تنفس برای آن بازپرداخت آن در نظر گرفته می شود. دارندگان جواز از بابت محل تاسیس کارخانه نیز زیاد دچار مشکل نخواهند بود زیرا به آنان در شهرک های صنعتی زمین با شرایط مناسب تعلق خواهد گرفت.  

باید توجه داشته باشید که به جواز تاسیس حقوقی یعنی جوازی که برای یک شرکت صادر می شود وام های سنگین تری تعلق خواهد گرفت.

حتما می دانید که جواز تاسیس تنها مجوز است که به شما اجازه می دهد به شکل قانونی طرح تولیدی خود را پیاده سازی کنید . پس بعد از راه اندازی و پیش از تولیدات انبوه به فکر اخذ پروانه بهره برداری باشید.

 

mazloomiyan بازدید : 60 پنجشنبه 02 آبان 1398 زمان : 10:56 نظرات

 

در مقالات قبلی در مورد تعریف پروانه بهره برداری و نکاتی که باید مد نظر داشته باشید مطالبی آورده شد. در ای مقاله قصد داریم توضیحات بیشتری در این خصوص به شما ارائه دهیم.

مدت اعتبار پروانه بهره برداری

یکی از نکات مهم برای متقاضیان در مورد پروانه بهره برداری مدت زمانی است که دارای اعتبار است. این مسئله بستگی به استان مورد تقاضا دارد. اگر در تهران درخواست اخذ پروانه بهره برداری داشته باشید، قوانین به این صورت است که ابتدا به صورت یک ساله صادر می شود. اگر کارخانه فعال باشد برای فواصل سه ساله ، پنج ساله و بعد از آن دائمی صادر می شود.

امکان صدور المثنی برای پروانه بهره برداری

در شرایط مفقود شدن پروانه بهره برداری، دارنده آن باید به شکل کتبی برای اخذ پروانه بهره برداری المثنی درخواست دهد. پس از انجام گرفتن بررسی هایی در خصوص سوابق و مدارک و البته بازدید کردن از محل واحد صنعتی و تولیدی ، پروانه بهره برداری با در برداشتن همان اطلاعات پروانه قبلی که مفقود شده به شکل المثنی صادر می شود. دیگر اینکه برای کارت شناسایی کارگاه و گواهی فعالیت صنعتی هم امکان صدور المثنی حتی در صورت کهنه و مخدوش شدن نیز موجود است.

تغییر نام پروانه بهره برداری

پروانه ممکن است بر اثر تغییر نام شرکت نیاز به تغییر نام داشته باشد، در این صورت ضمن دریافت آگهی تغییر نام در روزنامه رسمی کشور، نام جدید به شکل ظهر نویسی شده در پروانه بهره برداری مشخص می شود. اگر تغییر نام به دلیل تغییر مالکیت واحد باشد، مدارک رسمی در خصوص منتقل شدن واحد صنعتی، اسم شخص خریدار تازه به شکل ظهر نویسی در پروانه قید خواهد شد. اگر هم محل استیجاری است باید سند رسمی اجاره ارائه شود. تغییر مکان واحدهای دارای پروانه بهره برداری اگر تغییر محل در سطح محدوده یک استان باشد، پروانه بهره برداری قبلی ضبط و ابطال شده و پروانه جدید از سوی سازمان صنایع و معادن استان صادر می شود. در پروانه جدید مکان به شکل ظهر نویسی شده قید خواهد شد. در صورتی که از یک استان به استان دیگر تغییر مکان پیدا کند، مانند حالت قبلی پروانه قبلی ضبط و باطل شده و پروانه جدید بوسیله سازمان صنایع و معادن مقصد صادر خواهد شد. ضمن اینکه تغییر مکان به شکل ظهر نویسی شده مشخص می شود.

نکته مهم اینکه به کاربردن اسم و عنوان بیگانه در پروانه بهره برداری ممنوع است. بنابراین دستگاه های اجرایی و تمامی سازمان های وابسته ملزم به ابلاغ هستند تا برای موسسات و محصولات خود از اسامی فارسی استفاده نمایند.

mazloomiyan بازدید : 131 چهارشنبه 30 مرداد 1398 زمان : 17:19 نظرات

پروانه یا جواز کسب جزو اساسی ترین اسناد اقتصادی می باشد. این سند از سوی اتحادیه های اصناف صادر می شود و اولین و مهم ترین قدم جهت راه اندازی یک کسب و کار آزاد و غیر دولتی می باشد. 

مشاغلی همچون نانوایی، خیاطی ، آرایشگری که نیاز به مهارت داشته باشد.در هنگام اخذ جواز کسب اتحادیه مرتبط موظف می باشد، کلاس های آموزشی برگزار کرده و متقاضیان را برای شروع کار کاملا محیا کند. 

 

mazloomiyan بازدید : 100 سه شنبه 21 خرداد 1398 زمان : 16:39 نظرات

همان گونه که می دانید جواز تاسیس مجوزی است که جهت تاسیس واحد مونتاژ، تولیدی یا کارخانه از سوی وزارت صنایع و معادن و تجارت صادر می شود.

جواز حقیقی و حقوقی فقط در هنگام اخذ وام بانکی با هم دارای تفاوت هستند. به این ترتیب که برای اخذ وام بالای 1 میلیارد تومان بهتر است جواز تاسیس به صورت حقوقی باشد.

جواز تاسیس دو نوع الف و ب دارد. نوع الف تنها به امور و صنایعی که در هر استان دارای اولویت بیشتری هستند اعطا می شود، به دارندگان جواز نوع الف تسهیلات بانکی با شرایط ویژه اعطا می شود.

از مهم ترین مزایای اخذ جواز تاسیس، اعطای زمین در شهرک های صنعتی با شرایط مناسب و استثنایی می باشد. واگذاری زمین به صورت 30 درصد نقد و 70 درصد و بقیه به صورت وام بدون بهره است که وزارت صنایع ومعادن عهده دار پرداخت آن است.

نحوه بازپرداخت وام مذکور به صورت اقساط 36 ماهه و با سررسیدهای 3 ماهه است. نکته مهم این تسهیلات بدونکارمزد و سود بانکی بودن آن می باشد.

برطبق قوانین تصویب شده در این مورد، صدور جواز تاسیس در محدوده 120 کیلومتری تهران ممنوع اعلام شده است. در محدوده نام برده تنها صنایع کانی سلولزی و صنایع غذایی اجازه صدور جواز تاسیس خواهند داشت. لازم به ذکر است که شهرک های صنعتی فیروزکوه و اشتهارد مشمول قانون فوق نمی باشند.  

mazloomiyan بازدید : 97 شنبه 18 خرداد 1398 زمان : 15:40 نظرات

جواز تاسیس کارگاهی چه مفهومی دارد؟

مجوزی برای تاسیس و راه اندازی بسترهای تازه ای برای اشتغال و تولید، توسعه و کامل کردن ظرفیت های موجود در یک شاخه تصویب شده صنایع دستی، که نشان دهنده آینده نگری در ظرفیت و نوع تولید محصولات می باشد.

متقاضیان دریافت جواز تاسیس کارگاهی چه شرایطی باید داشته باشند؟

نداشتن شغل و منصب در سازمان ها و ادارات دولتی و یا اشتغال به هر شغلی که مانع از فعالیت دائم و تمام وقت در کارگاه باشد.

 تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

اعتقاد داشتن به دین مبین اسلام در درجه اول و یا هرکدام از ادیان مطرح در قانون اساسی کشور دارا بودن کارت پایان خدمت و یا معافیت ویژه متقاضیان مرد

ارائه گاشواهی عدم اعتیاد و سوء پیشینه از مراجع قانونی و ذیربط بعد از طی شدن دو دوره تمدید

تبصره: اگر متقاضی در سازمان های دولتی و یا در هر کار دیگری که از فعالیت در کارگاه به شکل تمام وقت جلوگیری کند، مشغول به کار باشد، می بایست مدیر فنی یا استادکار در کارگاه مذکور بکارگیری شود.

سن متقاضی باید بین 22 تا 60 سال باشد( لازم به ذکر است که شرط حداکثر سن تنها برای متقاضیان تازه وارد مورد توجه قرار خواهد گرفت)

دارا بودن مهارت و تخصص فنی مورد نیاز و همچنین توان جسمی( اگر متقاضی فاقد مهارت فنی و توانایی لازم جهت تولید محصول در رشته مورد تقاضا باشد، بکارگیری استادکار و یا مدیر فنی الزامی می باشد)

مدرک تحصیلی متقاضی باید تابع شرایط زیر باشد:

در صورتی که مدرک تحصیلی متقاضی غیر مرتبط باشد ولی دارای 4 سال سابقه تولید باشد، صدور مجوز برای وی بلامانع است.

در صورتی که متقاضی حداقل سواد خواندن و نوشتن داشته و دارای حداقل 7 سال سابقه فعالیت مستمر را دارا باشد، به شرطی که در شغل کارگر ساده فعالیت نکند، صدور مجوز برای وی بلامانع می باشد.

مدرک کارشناسی به بالا

مدرک کاردانی با دست کم 2 سال سابقه تولید

مدرک دیپلم با حداقل 4 سال سابقه تولید

دارا بودن  مدرک درجه هنری

اقامت دایم در شهر و استانی که قصد فعالیت در آن را دارید

معرفی نمودن محل مناسب جهت فعالیت کارگاهی که فاقد سکونت باشد و سند رسمی آن ( سند مالکیت و یا اجاره نامه رسمی) به نام شخصیت حقوقی و یا حقیقی باشد.

تبصره: دارا بودن کارگاه تولیدی فعال در شاخه ای که متقاضی آن هستید برای متقاضیان دارای سابقه تولیدی الزامی می باشد.

تبصره 2: برای متقاضیان بدون کارگاه، دارا بودن جواز تاسیس و تاییدیه پایان کار از سوی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان متقاضی ضروری می باشد.

دارا بودن مدرک از اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و اسنادی همچون روزنامه رسمی و اساسنامه الزامی است.

دارا بودن طرح توجیهی برای متقاضیان اخذ جواز تاسیس ضروری می باشد.

 

mazloomiyan بازدید : 98 یکشنبه 12 خرداد 1398 زمان : 12:48 نظرات

 گفته مي شود كه كلمه (ISO) مخفف International Organization for  Standardization است, در حالي كه مخفف کلمات بالا باید به صورت (IOS) باشد. (ISO) در اصل از كلمه يوناني (isos) گرفته شده و به معني برابر می باشد.

سازمان بين المللي استاندارد, در زبان انگليسي به صورت (IOS) و در فرانسه به صورت (OIN) در مي آيد ولي به طور كلي جدا از در نظر گرفتن زبان كشورهای عضو، نام سازمان بين المللي استاندارد به صورت (ISO) خلاصه شده و بیان می شود.

مقر اصلی ایزو در ژنو بوده و یک سازمان غیر دولتی بین المللی است که تاریخ تاسیس آن به 24 فوریه سال 1947 برمی گردد. این سازمان از موسسه های ملی استاندارد 130 کشور مختلف صنعتی و یا درحال توسعه واقع در اقصی نقاط دنیا تشکیل شده است. اصلی ترین وظیفه ایزو توسعه دادن استاندارد و فعالیت های مربوط به آن در جهان در حوزه های فنی، علمی ، اطلاعاتی و فعالیت های اقتصادی جهت حمایت از مصرف کننده و تولید کننده می باشد.

mazloomiyan بازدید : 94 سه شنبه 07 خرداد 1398 زمان : 15:47 نظرات

اخذ استاندارد ملی چه مراحلی دارد؟

1-  کامل کردن فرم های مرتبط با دریافت استاندارد ملی: فرم هایی که از سوی اداره استاندارد اعلام می گردند می بایست توسط سازمان متقاضی دریافت نشان استاندارد ملی تکمیل گردد. فرم های مذکور شامل اطلاعات عمومی و فنی در مورد محصولات و مجوزها و خدمات سازمان متقاضی است.

2- مشخص کردن مسئول کنترل کیفیت: مسئول کنترل کیفیت مطابق با قوانین مرتبط از سوی اداره استاندارد تعیین شده و مشخصات وی به همراه مدراک ومستندات به اداره استاندارد اعلام و تحویل گردد.

3- مجوز های قانونی: کلیه مجوزهای قانونی تعیین شده می بایست به اداره استاندارد ارائه گردد که این مجوزها موارد زیر را شامل می شود: آگهی مربوط به ثبت شرکت و تغییرات شرکت در روزنامه های رسمی کپی از جواز کسب یا جواز تاسیس ارائه کردن مدارک مرتبط با ایران کد از وزارت بازرگانی

4-اقدامات مستندسازی استاندارد ملی: فرم ها و مستندات مورد نیاز برای استانداردسازی خدمات و محصولات با درنظرگرفتن ملزومات تعیین شده در استاندارد ملی می بایست در سازمان تدوین گردد. مستندات پروسه استانداردسازی خدمات و محصولات بر اجرای فرآیند محقق شدن محصولات و همچنین خدمات و میزان و نحوه کنترل بر آنان تاکید می کند، در امر مستندسازی استاندارد ملی ایران می توان از استاندارد ایزو 9001 بهره جست. اگر سازمان مورد نظر سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 را مستقر کرده و گواهینامه آن را اخذ کرده است می بایست تصویر گواهینامه ایزو معتبر از سوی مراجع ملی و بین المللی را به اداره استاندارد ارسال نماید.

5- مستندات مرتبط با آزمون محصول یا خدمات: مدارکی در خصوص وجود آزمایشگاه تخصصی واقع در سازما متقاضی و یا قرارداد یکساله با آزمایشگاه می بایست به اداره استاندارد ارسال گردد.

6-اجرای مستندات مربوطه: مستندات استاندارد ملی ایران که در طی 4 مرحله تدوین گردیده است، باید در این مرحله اجرا شود. از جمله مهم ترین مستنداتی که می بایست اجرا شوند موارد زیر می باشند:

  • ثبت نتایج در آزمایش محصول یا خدمات
  • کالیبراسیون مربوط به امکانات اندازه گیری
  • نظرسنجی از سوی مشتریان
  •  رسیدگی به شکایت مشتری

7- ارزیابی و بررسی : در این مرحله سیستم کنترل کیفیتی که طرح ریزی شده به کمک کارشناس استاندارد ارزیابی می شود. در ضمن نمونه ای از محصولات نیز برای بررسی به آزمایشگاه مورد تایید اداره استاندارد ارائه می گردد.

8-      دریافت پروانه کاربرد استاندارد ملی تشویقی و یا اجباری: اگر تمامی مراحل ذکر شده و نمونه های محصول ویا خدمات در آزمایشگاهی که مورد تایید اداره استاندارد است، با الزامات تعیین شده منطبق شود، پروانه استاندارد ملی سازمان متقاضی صادر می گردد.

mazloomiyan بازدید : 107 یکشنبه 05 خرداد 1398 زمان : 12:53 نظرات

استاندارد ملی چیست؟

استاندارد ملی معمولا به دو صورت اجباری وتشویقی جهت استفاده محصولات و خدمات به کاربرده می شود.موسسه استاندارد ایران عهده دار تدوین و انتشار استاندارد ملی محصولات و خدمات و نظارت بر حسن اجرای آن می باشد.

در ادامه با مراحل اخذ نمودن استاندارد ملی آشنا می شوید:

استاندارد از نظر لغوی به معنی قاعده و قانون و نظم می باشد. استاندارد های ملی مشخص کننده مشخصه های لازم در تولید یک محصول یا انجام یک خدمت را تعیین می کنند. استاندارد ملی ایران بوسیله موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تدوین شده و منتشر می گردد.

استاندارد اجباری چیست؟

برخی از اقلام و محصولاتی که تولیدکنندگان و عرضه کنندگانی که قانون آنها را مجاب به اجرای استاندارد کرده است می بایست محصولات خود را بر طبق استاندارد ملی تولید و عرضه کنند.

از جمله این محصولات صنایع غذایی را می توان نام برد که عموما نشان و علامت استاندارد روی بسته بندی های آنها دیده می شود.

استاندارد تشویقی چیست؟

محصولات و اقلامی که قانون آنها را مجاب به رعایت استاندارد نکرده است و مشمول استانداردهای اجباری نمی شوند نیز می توانند با رعایت استاندارد های ملی تولید یا عرضه شوند. تولیدکنندگان این دسته از محصولات نیز قادر خواهند بود بعد از کسب مجوز از موسسه استاندارد، از علامت استاندارد تشویقی استفاده نمایند.

mazloomiyan بازدید : 87 سه شنبه 31 اردیبهشت 1398 زمان : 16:22 نظرات

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 73
  • بازدید ماه : 73
  • بازدید سال : 2,233
  • بازدید کلی : 15,329